Personalisté stráví v průměru 2 až 3 minuty nad vyhodnocením jednoho životopisu kandidáta, a přitom již během prvních 60 sekund jsou téměř rozhodnuti o závěrečném verdiktu. Může se jednat o pravopisnou chybu, nevhodný formát, nestandardní font písma či jiné nedostatky, které zapříčiní, že daný životopis bude posouzen zamítavě.
Jaké jsou nejčastější příčiny zamítnutí profesního životopisu?
Více než 59 %personalistů odmítne kandidáta kvůli špatné gramatice. I přesto, že by se mohlo jednat o nepatrné překlepy, naznačují jistou nedbalost a nedůslednost.
Více než 50 %personalistů odmítne kandidáta z toho důvodu, že je daný životopis plný klišé. Ohrané fráze nepomohou ani originalitě a nepřidají ani na důvěryhodnosti.
Více než 47 %personalistů se nevěnuje životopisu, který je nepřiměřeně dlouhý.
Více než 40 %personalistů odmítne životopis i z důvodu nevhodně zvoleného formátu (neadekvátní font písma, příliš neformální fotografie, nejednotná struktura textu aj.).
Více než 32 %personalistů odradí nepatřičná emailová adresa („prettybaby123@gmail.com“).
Jak tedy vytvořit životopis, co neodradí?
Rad o tom, jak správně sestavit a obsahově vystihnout strukturu životopisu, je k nalezení na internetu doslova přehršel. Některé návody jsou více přínosné, některé méně. Pojďme to protentokrát pojmout dle toho, co personalisty ve skutečnosti opravdu zajímá.
V říjnu roku 2017 byl proveden zahraniční průzkum (careerstory, 2017) přes celou řadu průmyslových odvětví. A co bylo jeho předmětem? Úkolem bylo zjistit, co ve skutečnosti chce většina zaměstnavatelů opravdu vidět. Jednotlivé otázky zodpovídalo více než 60 společností včetně personálních manažerů, HR profesionálů a náborářů.
Dle zjištěných výsledků se ukázalo, že:
Za upřednostňovanou délku životopisu se považuje rozsah maximálně dvou stran. Pouze necelých 30 % zaměstnavatelů odhaduje počet stran v závislosti na typu a množství pracovních zkušeností.
Za požadovaný formát datumů (od – do) se u převážné většiny (77 % zaměstnavatelů) vyžaduje uvedení roku včetně měsíce (např. 6/2018). V těch případech, kdy jsou uvedeny pouze roky, je pro zaměstnavatele značně obtížné odhadnout, zda uchazeč pracoval jeden den nebo dvanáct měsíců na dané pozici. Pozor, jednotlivé formáty datumů se liší i dle států.
Pracovní historie by neměla sahat dál, než je 15 let. Z výsledků průzkumu bylo zjištěno, že celkem 49 % zaměstnavatelů chce vidět až 10 let zkušeností, zatímco dalších 21 % hledá asi 10 až maximálně 15 let zkušeností. Jen velmi málo zaměstnavatelů chce vidět více než 15 let nebo celou pracovní historii kandidáta.
Upřednostňovaný formát souboru, ve kterém je životopis ukládán a následně rozesílán je bezpochyby ze 79 % PDF. Oproti tomu pouhých 5 % zaměstnavatelů preferovalo Word.
Na co je dobré si dále dávat pozor?
Vizuální stránka
- Vhodně zvolená fotografie uchazeče
- Klasické fonty písma (Times New Roman, Arial)
- Tmavé, zřetelné barvy textu
- Přiměřené využívání odrážek
- Zarovnání textu nejlépe do bloku
- Konzistentní vzhled celého dokumentu
Obsahová stránka
- Přizpůsobení obsahu konkrétní pozici
- Vyzdvihnutí dosažených pracovních úspěchů
- Chronologické uspořádání (od nejnovějších)
- Uvedení relevantních faktů
- Rozsah optimálně dvou stran
- Správnost kontaktních údajů
A především… NIKDY VE SVÉM ŽIVOTOPISE NELŽETE
(New CareerBuilder Survey, červen 2017)