Jen v Česku se najde až 5,7 milionů lidí na sociálních sítích, kteří v průměru stráví až 143 minut denně jejich užíváním.* Jednoduše nikdy nebylo snazší vyhledat si informace o jiné osobě, sdílet data nebo jen konverzovat. Jaká z toho ale plynou rizika (například) při hledání práce a na co je dobré si dávat pozor?
Při jakémkoliv online-počínání je nutné brát v potaz, že se ať už recruiter nebo přímo potenciální zaměstnavatel může kdykoliv uchazeče pokusit vyhledat a podívat se na něj i mimo vyšperkovaný životopis. Hned v úvodu lze poměrně jednoduše předejít případným nepříjemnostem prostřednictvím nastavení soukromí. Zde si nastavíte, kdo a co může/nemůže vidět, kdo může přidávat příspěvky mimo vás, kdo vás může označovat a podobně.
Nicméně i při důsledném nastavení soukromí je nutné brát v potaz, že některé údaje (například profilová nebo úvodní fotografie) jsou viditelné tak jako tak. Není nic jednoduššího, než si zobrazit profil v režimu „Zobrazit jako“ nebo se případně podívat z jiného účtu a ověřit si viditelné údaje a jejich vhodnost.
Ne všechno se točí jen kolem fotografií. Zveřejněné urážlivé statusy nebo nevhodné komentáře namířené například proti šéfovi, kolegům nebo snad rovnou proti celé společnosti taky nebude to pravé ořechové.
V neposlední řadě nelze opomenout ani rozporuplnost informací. Zaměstnavatel v letech 2017 až 2020 se neshoduje se zaměstnavatelem uvedeném v LinkedIn profilu? Ani to nevrhá příliš dobré světlo.
Sociální sítě lze poměrně efektivně cílit k budování osobní značky podobně, jako tomu je u firem. Získaný prostor lze použít k doplnění informací, které se do CV nehodí, využít svobodu vyjadřování prospěšným směrem a ideálně se vyvarovat negativismu a klasickému „hejtování“. Není snad nic lepšího, než se pokusit vcítit do role zaměstnavatele, podívat se na způsob své sebeprezentace a odpovědět si na jednoduchou otázku – jsem vhodným uchazečem na dané místo?
* Výsledek rešerší (aktuální data pro ČR za rok 2019) Michelle Losekoot a Elišky Vyhnánkové, autorky knihy Jak na sítě - Ovládněte čtyři principy úspěchu na sociálních sítích